אודות
טקסט של בת-שבע דורי לתערוכה של לנה זידל הומאז´, גלריה אגריפס 12, ירושלים, יוני 2020.
הומאז´ לז´ואן מירו (פרט), 2018, פסטל יבש על נייר, 106X165
1. אשת האמן (פז תלפיות), 2017
הציור מתכתב עם הייצוג הקלאסי-אידילי של נשים על ידי הציירים האירופיים (בעיקר מן המאות 18-19) ומפיח חיים בתימה המוכרת לעייפה של “אשת האמן”, שהחלה כבר במאה ה-15 בדיוקן “מרגרט, אשת האמן” של יאן ואן אייק (1439). זידל מתכתבת עם התפיסה הקלאסית של האישה, כפי שמשתקפת למשל בציוריהם של קארל יוזף בגאס (1825), תומס גנסבורו (1758) וז´אק לואי דויד (1812) (Carl Joseph Begas) על ידי יציקת תוכן מודרני, מודע לעצמו, מתריס ומלא הומור לקונספט של ייצוג האישה. בציוריהם של בגאס, גנסבורו, דויד (כמו גם בזה של פאול רובנס) אין לאישה קיום עצמאי כסובייקט, אלא כ”אישתו של…”.
בשל התפיסה האידילית, הפורטרטים מתארים נשים מלאות רוך, צניעות וחן. הן בעלות אופי, אישיות וחוזק ועם זאת, ברור למתבונן שהן אינן יוצרות ואינן יצירתיות. הנשים בציורים הללו אינן מורדות בסדר החברתי הקיים, אלא מצייתות לו. הבחירה בכותרת “אשת האמן” לפורטרט העצמי של זידל, אמנית ואשת האמן עודד זידל, מגחיכה וצוחקת על התפיסה הקלאסית של האישה, משקפת את השינוי שעברה תפיסת האישה מאז המאה ה-17 ויוצרת דיאלוג חי, מרובד, אירוני, ומודע לעצמו עם תפיסה זו.
הצבעוניות העזה והיצרית בציור היא הכל מלבד כנועה וחסרת תעוזה. האמנית מציירת את עצמה, במחווה עצמית בלתי מתנצלת. היא נמצאת בקדמת הציור, ידה האחת אוחזת בסיגריה וידה השנייה מונחת על ראשו של זאב אפור (ששת הזאבים בציור יוצרים מעין מטריושקה של מחוות: הציור הוא מחווה לז´אנר ציורי אשת האמן, שבתוכו נמצאת מחווה עצמית ליצירה אחרת של האמנית, “פז תלפיות” משנת 2006, שבה מופיעים שישה זאבים אפורים באותה תחנת הדלק). הזאב מייצג כח טבע פראי, משוחרר, קמאי ויצרי, העומד לרשות האמנית, מגן עליה ומשרת אותה. ברקע, מאחורי כתפה השמאלית של זידל, מופיעה מכונית יגואר בכחול מלכותי, המרמזת על טורף העל הסוליטרי (=יחידאי. היגואר מבלה את מרבית חייו בגפו). האמנית עטופה בכוחות יצירה קמאיים, עצמאיים.
מאחורי כתפה הימנית של האמנית נמצא שלט ובו כתוב: “רחוב האומן”, רחוב אמיתי באזור התעשייה המחוספס של שכונת תלפיות בירושלים. בציור של זידל הופך רחוב האומן לרחוב האמנית. על השלט כתוב גם “פז תלפיות” בצבע צהוב-זהב ומאחוריו מצויה תחנת הדלק ´פז´, המצוירת אף היא בצהוב-זהב (פז). בשלט מצויר גם מפתח זהב. גם צבעם של השמיים הוא צהוב-זהב. הפז/ זהב של תחנת הדלק מקבל רובד משמעות נוסף ומסמל את הדלק היצירתי של האמנית, בעלת תחנת הדלק/ היצירה, שהיא גם מסוכנת (מעשנת בסמיכות לתחנת דלק, מקרינה סמכות והתרסה) ובו בזמן גם מלכותית, מעין קוסמת אדומת שיער שלרשותה עומדים כל חומרי המציאות (זאב, הדלק היצירתי, מפתח הזהב, חומרי העבודה של האמנית: מכחולים,קופסאות צבע, צלוחיות לערבוב צבעים). זוהי מחווה והתכתבות מרעננת, מודרנית, משחקית ומקורית עם הייצוג הקלאסי של האישה ואשת האמן.
אשת האמן (פז תלפיות) 2017, פסטל יבש על נייר, 106X184
קרל יוזף בגס, אשת האמן, 1828
אשת האמן 2 (אומנות המיזוג) 2017, פסטל יבש על נייר, 106X183
ז´אק לואי דוד, מאדאם דוד, 1813
הומאז´ לז´ואן מירו, 2018, פסטל יבש על נייר, 106X165
ז´ואן מירו, זוג אוהבים משחקים בפרחי שקד, 1975
הומאז´ לאנטוני גאודי, 2018, פסטל יבש על נייר, 106X165
אנטוני גאודי, סגרדה פמיליה, 1882 – …, תקרת הכנסייה, פרט, ברצלונה
חלום על מרסל ינקו 1, 2018, פסטל יבש על נייר,85X151
מרסל ינקו, מסכת צארה, 1960
המתנה של מאן ריי, 2019, פסטל יבש על נייר, 90X151
מאן ריי, המתנה, 1921
חלום על מרסל ינקו 2, 2018, פסטל יבש על נייר,95X240
מרסל ינקו, חיות דמיוניות, 1976
Show More